Moedig liefhebben in tijden van Corona

21-04-2020

Moed is bang zijn voor de dood, en toch je paard opzadelen.

John Wayne

Liefhebben vraagt moed. Juist in deze onzekere tijd, waar ieder stel stevig op de proef wordt gesteld. Relaties bewegen zich als kwetsbare scheepjes voort in de stormen van het leven: tegenslagen, opofferingen, verlies en verraad. Ze kunnen erdoor verwoest worden, of niet. Je hebt geen controle over wat het leven je brengt, maar wel invloed op hóe je met deze gebeurtenissen omgaat. Steeds opnieuw doen wat je belangrijk vindt, vanuit je hart, kan je zelfs door heel moeilijke tijden heen leiden. En daar is - vooral - moed voor nodig. En jouw moed vertaalt zich in je relatie, in je gezin, en verder daarbuiten.

In deze blog vertelt Mieke een heel persoonlijk verhaal. Over haar liefdes, over verlies in haar leven en welke moed zij nodig had om daarmee om te kunnen gaan. Als haar partner en co-therapeut weet ik als geen ander hoe het verlies haar leven gekleurd heeft, en ook hoeveel moed zij had terwijl zij zich door dit verlies heen wist te vechten. Zoals altijd verbindt zij haar persoonlijke verhaal met een uitnodiging - geen pleidooi, geen opgeheven wijsvingertje, maar een liefdevolle uitnodiging - tot compassie met jezelf. Neem er even de tijd voor. En wanneer je geïnspireerd bent geraakt, staat er onder haar verhaal een korte oefening om je te helpen je moed te vinden in deze tijd.

Fenno

Oefen moed

Alice MacKenzie Swaim schrijft: "Moed is niet een oersterke eik die blijft staan in sterke stormen. Moed is de kwetsbare bloesem die bloeit als het vriest."


Beantwoord de volgende vragen voor jezelf:  

  • Waar en wanneer durf ik me te openen, ook al vind ik het heel moeilijk om te doen? Zou ik hierin wat moediger willen zijn?
  • Waar voel ik angst opkomen als ik denk aan mijn relatie met mijn geliefde? Op welke gebieden? Beschrijf deze kort. Welke angsten spelen hier? Verraad, verlies, pijn?
  • Welke waarde past hierbij - iets wat voor mij belangrijk is in de relatie? Wat zou ik hier werkelijk mee willen doen? Welke actie, hoe klein ook, durf ik hierin te ondernemen? Bedenk hoe je dit morgen al in de praktijk kunt brengen. Wat let je? DOE het!

Succes!

Mieke en Fenno

De tekst en oefening zijn losjes vertaald uit A Mindful Couple van Robyn D Walser en Darrah Westrup. 

Gebundelde Kracht © Alle rechten voorbehouden 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin